Suomen Cup raportti FC Melody - NoPS

11.3.2022

Raportti eilisestä Suomen Cupin matsista FC Melody - Nokian Palloseura, joka päättyi siis lukemin 0-6 (0-1)

Ottelu pelattiin klo 20 Kauppi 3 tekonurmella pienessä pakkaskelissä. Lisänä oli kyllä ikävä tuuli, joka teki olosuhteista melko koleat.

Kaikkia niitä pelaajia, joita tulevalla kaudella tullaan keltamustissa näkemään ei ottelukokoonpanossa poissaolojen takia näkynyt. Tämä ei kuitenkaan valtavan suureksi ongelmaksi tulevalla kaudella välttämättä nouse, sillä Nokialla tehty laadukas ja pitkäjänteinen juniorityö, joka nyt kulminoituu B-junioreihin on luonut edellytykset omalle jatkuvuudelle.
Nostettavan arvoinen asia, että avauskokoonopanossa pelasi neljä -05 syntynyttä pelaajaa, joista jokainen suoriutui omasta työmaastaan kiitettävästi. Keskikentän duo Siljander - Koskinen oli vakuuttava. Rosenberg pelasi virheettömän pelin alakerrassa ja Seppälä uurasti ja haastoi hyvin koko ottelun oikealla ja vasemmalla.
Kentällä esiintyi ennakkoluulottomasti myös viisitoistavuotias Santtu Vasala, joka debytoi NoPS-edustuksessa yhdessä Matias Saarivirran ja Tomas Varhin kanssa.

Itse ottelu starttasi hienoisessa NoPS pallonhallinnassa, kuitenkaan sen syvemmälle Melodyn päätyyn aktiivisesti puskematta. Paikoitellen myös kotijoukkue sai pallonhallintajaksoja ja pyrki pallollisella pelillä uuvuttamaan tänään poikkeuksellisesti mustissa pelipaidoissa pelannutta NoPSia.
Ensimmäisiä vaarallisempia tilanteita päästiin todistamaan erikoistilanteista Melodyn maalilla.
Äijälä pääsi pomppivan keskityspallon jälkeen täräyttämään sivuverkkoon.
Melodyn veskari nappasi myös muutaman hyvän torjunnan muista tilanteista pitäen lukemat nollissa. Osa laukauksista painui myös aavistuksen ohi maalista.

NoPS oli enemmän ottelussa kuskin paikalla. Kunnes Melodyn pitkä pallo linjan taakse karkasi NoPS-puolustajan haarukasta ja Joona Valkama pääsi puolittaiseen läpiajoon.
Kahden puolustajan lopulta antaessa takapaineen ja Valkaman leikatessa keskelle rikkoi Tuomas Alanen keltaisen arvoisesti Valkamaa. Vapaapotku aivan 16 ulkopuolelta.
Pienet tykytykset NoPS penkillä. Pallon taakse Valkama... Takakulmaan tarkoitettu sijoitus ei kuitenkaan ollut terävimmillään ja laukauksen jäädessä piippuun oli se helppo poimittava erinomaisesti maalissa nollapelin pelanneelle Enea Tolalle. Tässä haiskahti pienoinen käännekohta ottelussa.

NoPS sai entistä enemmän juonesta kiinni ja lopulta tuloskortille päädyttiin kun Melodyn erikoistilanteen jälkeen Enea koppasi pallon ja heitti nopeasti peliin. Tomas Varhi haastoi ensimmäisen puolustajan ja jakoi pallon vasempaan laitaan Rike Kausialalle, joka teki pitkän juoksun lopulta leikaten sisään ja sijoittaen pallon oikeaan alakulmaan. 0-1, pelikellossa 40 min.

Näistä lukemista mentiin puoliaikatauolle viiman säestämänä pukukoppiin asti lämmittelemään.

Toiselle puoliajalle astui terävä ja nälkäinen NoPS ja ehkä myös hivenen kangistunut Melody.
Onnistumisia maalintekoon toivonut penkki sai mitä halusi kun nähtiin pelin tappanut kahdeksanminuuttinen.

Peliminuutti 50.
Hannes Varhi nousi oikeaa laitaa, pelasi pallon boksiin takaviistoon veljelleen Tomakselle, joka ei paikasta erehtynyt. 0-2

Peliminuutti 51.
Identtinen tilanne oikealla, tällä kertaa Tomas laidemmalla ja Pekka Äijälä maalilla, lopputulos sama. Pallo nuottaan. 0-3

Peliminuutti 54.
Tomas Varhi pallonriisto keskellä, jossa huomasi olevansa yksin. Tilaa kuitenkin oli riittävästi kokeilla laukausta. Toisille unelmalaukaus, Tomakselle perussuoritus painui kolmestakympistä yläriman kautta maaliviivan sisäpuolelle. 0-4

Peliminuutti 58.
Harjoitellusta kulmakuviosta läpi tullut pallo suoraan Alasen lapikkaasta verkkoon. 0-5.

54. minuutilla ensimmäinen vaihto.
Tomas Varhi -> Eero Sointu
70. minuutilla suoritettiin toinen vaihto.
Rike Kausiala -> Verneri Maunuksela (-05)
71. minuutilla tuplavaihto
Lauri Seppälä (-05) -> Matias Saarivirta (-05)
Hannes Varhi -> Santtu Vasala (-06)

Ottelun loppu kulki pitkälti Melody päädyssä tuoreiden miesten aiheuttaman liikkeen takia.
Vaihdosta sisään tullut Verneri Maunuksela täräytti myös avausmaalinsa miesten tasolla 86. peliminuutilla.

Eilisen ottelun NoPS kokoonpano
                         Tola (MV)
     Varhi.H - Alanen - Rosenberg - Syrjänen
   Seppälä - Koskinen - Siljander - Kausiala
                     Äijälä - Varhi.T

Penkki: Vasala, Sointu, Maunuksela, Saarivirta, Saikkonen

Maalit: Kausiala, Varhi.T x2, Äijälä, Alanen ja Maunuksela

Seuraavassa cup-ottelussa vastaan asettuu lauantaina Porin tekonurmella pelattavan FC HaPO(5D) - PP-70(3D) ottelun voittaja.

Choo Choo!