Avaustappio tuomisina Hämeenlinnasta

10.3. HJS-NoPS 4-2 (1-0)

Keltamustan taival A-junnujen SM-karsinnassa jatkui sunnuntaina vierasreissulla, kun suunnaksi otettiin Hämeenlinna. Kuudennen kierroksen ottelua Pullerin tekonurmella isännöi ennen viikonlopun kierrosta sarjassa neljäntenä majaillut HJS, joka oli viidestä pelaamastaan kamppailusta kerännyt seitsemän sarjapistettä. Vierasjoukkue NoPS:lla pisteitä oli kasassa kuusi enemmän ja niiden myötä paikka sarjataulukosta löytyi heti sarjakärki Pori Akatemian takaa.

Kauden toistaiseksi ainoassa vieraspelissä Espoossa EsPa iski ottelun avausosuman toisella peliminuutilla. Paljon pidempään ei tänäänkään mennyt, kunnes omissa kolisi. Heikosti puolustettu tilanne poiki isäntien Rasmus Kumpulaiselle avopaikan 3.peliminuutilla ja hän ei lähietäisyydeltä erehtynyt vaan naulasi varmasti kotijoukkueen johtoon. Vieraat eivät tästä kuitenkaan lamaantuneet, vaan muutoin ensimmäinen 45-minuuttinen pelattiin vieraiden hienoisessa hallinnassa. Kunnolliset tekopaikat loistivat kuitenkin poissaolollaan muutamaa läheltä piti-tilannetta lukuun ottamatta. Toisessa kenttäpäädyssä tänään NoPS-maalia vartioinut Saku Lehtonen sai olla pitkiä pätkiä työttömänä, mutta yksi hyvä jalkatorjunta tarvittiin, jotta tauolle selvitiin vain maalin tappioasemassa.

Toisen jakson ensimmäinen vartti oli junnufutista parhaimmillaan tai pahimillaan hieman katsantokannasta riippuen. Pelikellon ehättäessä tunnin kohdalle pallo oli nimittäin kiikutettu keskiympyrään maalin merkiksi peräti viisi kertaa. Ensin onnistui vierasjoukkue: Samuel Kälvin antama kulmapotku jäi elämään maalin edustalle, Max Siljander nikkasi kohti maalia, pallo muutti suuntaa kotipelurin reidestä ja lopulta avustava erotuomari näki HJS-vahdin päässeen palloon käsiksi vasta sen ylitettyä kokonaisuudessaan maaliviivan. Kauaa ei tasatilanteessa kuitenkaan päästy henkeä vetämään sillä kolmisen minuuttia myöhemmin HJS oli jälleen johdossa. Lupaavan oloinen NoPS-hyökkäys kariutui pallonmenetykseen ja sitä seuranneesta vastaiskusta Kumpulainen pelattiin jälleen läpi ja tälläkään kertaa HJS-hyökkääjä ei paikasta erehtynyt, vaan sijoitti pallon varmasti ohi Lehtosen. Pallo keskelle ja heti perään NoPS tasoitus. Kälvi pääsi etenemään kohti valkopaitojen viimeistä linjaa, irrotti juuri oikea-aikaisesti pelivälineestä lähettäen Aleksi Knuuttilan laidaltaan läpi. Tauolta SM-sarjadebyyttinsä päässyt "Allu" ei tosipaikan tullen empinyt, vaan huipensi läpiajonsa varmaan etunurkka-sijoitukseen tuoden keltamustat jälleen tasoihin. Seuraavan kympin aikana HJS kuitenkin ratkaisi pisteiden kohtalon edukseen erikoistilanteista. 56.minuutilla kulmapotkutilanteessa parhaalle paikalle täysin yksin unohdettu Jesse Orava puski voimalla takanurkkaan lukemiksi 3-2. Ja jatkoa seurasi 60.minuutilla. Tällä kertaa parikin keltapaitaa pääsi palloon ensimmäisenä, mutta purku jäi suutariksi ja Atte Mukkila niittasi vastapallon vastustamattasti voimalla verkkoon. Nopeat takaiskut lamauttivat nokialaisten tekemisen hetkellisesti, mutta pelin loppua kohti hallinta siirtyi taas hienokseltaan vieraille. Mitään varsinaista loppukiriä ei kuitenkaan nähty, eikä kotijoukkueella ollut muutamaa tiukempaa tilannetta lukuun ottamatta isompia ongelmia istua johtonsa päällä. HJS nappasi kolmannen perättäisen voittonsa lopulta lukemin 4-2, kun taas keltamustan kohtalona oli poistua ensimmäisen kerran tällä kaudelle kentältä tappio niskassaan.

Yksi tappio kuuteen peliin ei missään nimessä ole huono saldo, mutta tapa jolla Pullerilla tänään taivuttiin, jättää vähän jossiteltavaa. Samojen puolustusteemojen kanssa on kipuiltu läpi alkukauden, mutta tavalla tai toisella on useimmiten selviydytty. Tänään HJS kuitenkin rokotti virheistä armotta ja ansaitsee täydet pisteensä muitta mukinoitta. Omaan pelaamiseen ei voi olla vaikuttamatta se, että kokoonpano on elänyt paljon pelistä toiseen, mutta ongelmat eivät sinällään ole kollektiivisessa puolustamisessa, vaan henkilökohtaisissa virheissä. Näitä kun saadaan jatkossa entistä vähemmäksi, niin kaikki mahdollisuudet on taistella sarjataulukon kärkipäässä jatkossakin.

Viikon päästä sunnuntaina kriittiset virheet onkin syytä saada minimiin, sillä Menkalan areenalle saapuu vieraaksi nigerialais-vahvistuksineen sarjakärki Pori Akatemia.