Lauantaina Pohjanmaalle

NoPS:n A-junnuilla on lauantaina edessään SM-karsinnan pisin vierasreissu, kun matka käy Pohjanmaan lakeuksille. Määränpäänä on Vaasa ja siellä upea Lemonsoft Stadion, jossa kahdeksannen kierroksen kamppailua isännöi VPS. Kyseessä on keltamustalle kolmas kärkipään kamppailu peräjälkeen, sillä joukkueet löytyvät sarjataulukon toiselta ja kolmannelta sijalta tasapistein, mutta kotijoukkue on taulukossa ylempänä paremman maalieronsa turvin. Viime kaudella joukkueet kohtasivat kolmesti ja kaikki mahdollisia lopputulemia nähtiin kerran. Helmikuussa NoPS haki seurahistorian ensimmäiset SM-tason pisteet vieraskentältä, huhtikuussa pisteet tasattiin Menkalassa lukemin 3-3, mutta syksyn SM-sarjan vierailu lauantain areenalle tuotti nokialaisille selvän 4-0-tappion. Tämän kauden ensimmäinen paremmuus ratkaistaan Vaasan iltapäivässä klo 13.00 alkaen.

"Vepsu" nousi viime kaudeksi ASM-karsintaan edellisen kauden BSM-menestyksen perusteella. Se raivasi tiensä SM-sarjaan lohkonelosena, mutta syksy ei sujunut aivan suunnitelmien mukaan, sillä sijoitus SM-sarjassa oli 11. Alkaneen karsinnan alku oli vahva, sillä neljä ensimmäistä peliä tuottivat 10 pistettä, mutta sen jälkeen on ollut hieman hankalampaa. Porin selvää tappiota seurasi kylläkin reilu kotivoitto MaPS:ta, mutta viime viikonloppuna raitapaidat joutuivat tyytymään yllättävään tappioon Espoon Tikan vieraana. Vahvan joukkueen keltamusta joka tapauksessa lauantaina saa vastaansa, sillä alkukauden kokoonpanoissa on vilahdellut runsaasti Veikkausliiga-joukkueen ringissä olevia pelaajia.

Keltamusta lähtee reissuun kahden perättäisen tappion rasittamana. Tulosten takana on ollut paljon hyvääkin, mutta karkeat virheet ovat viime peleissä vieneet pohjan tuloksen tavoittelulta. Nämä olisi syytä pitää lauantaina minimissä, jos tuliaisia mielitään Pohjanmaan retkeltä. Terveystilanteessa ei isompia muutoksia ole: mm. Lari Mäkinen ja Veeti Nieminen parantelevat edelleen vaivojaan, kuten myös Tampere Unitedin sopimuspelaajat Niilo Jalkanen ja Jonne Rosenberg. Kolmas TamU:n mies Verneri Maunuksela on puolestaan hyvää vauhtia vakiinnuttamassa paikkaansa Kakkosen porukan alakerrasta, joten nähtäväksi jää, että kuinka paljon TamU-trioa karsinnan aikana keltamustassa ryhmässä nähdään. Onneksi rosteri on syvä ja moni pelaaja onkin jo alkukarsinnan aikana pompannut aivan uudelle tasolle vastuun kasvettua.