NoPS vei Pirkanmaan herruuden

3.3.24 NoPS-Ilves 3-2 (2-0)

Hiihtoloman päätteeksi oli tarjolla Pirkanmaan parasta junnufutista, kun A-junnujen SM-karsinnassa oli vuorossa kauden ensimmäinen Pirkanmaan Derby. Asetelmat oli kutkuttavat, sillä NoPS lähti tuloksekkaan helmikuun jälkeen matsiin sarjan jaetulta kärkisijalta, kun taas hieman yskähdelleen kautensa aloittanut hallitseva mestari löytyi vasta taulukon sijalta kuusi. Viime kaudella NoPS oli paikallismatseissa niskan päällä, sillä voitot kirjattiin keltamustille 2-1.

Ottelun ensimmäinen vartti oli molemmilta joukkueilta hermostunutta hapuilua. Pallon hallinta vaihteli tiuhaan tahtiin joukkueelta toiselle harhasyöttöjen seurattua toistaan. Nopeammin koneet sai käyntiin kotijoukkue. Se pystyi luomaan pari hyvää aihiota, ennen kuin 18.minuutilla napsahti. Samuel Kälvi pysäytettiin rangaistusalueen kulmalla laittoimin keinoin ja vaparia asettui antamaan Jonne Rosenberg. Tämä lähetti laadukkaan pallon maalille ja Max Siljander ohjasi lähietäisyydeltä avausosuman. Kyseessä oli tulikuuman "Makkaran" kauden kuudes täysosuma, jolla määrällä NoPS-hyökkääjä on nyt yksin koko karsinnan maalipörssin kärjessä! Tänäänkin Menkalan reunamille oli löytänyt tiensä reilusti yli sata katsojaa ja keltamustaan sonnustautuneet saivat lisää riemun aihetta kymmenisen minuuttia myöhemmin. Tällä kertaa vapaapotku tuomittiin käsivirheen seurauksena ja vetovastuu annettiin joukkueen kuopukselle Mikael Lehtiselle, joka sai tänään ensiesiintymisensä A-junnujen avauskokoonpanossa. "Miken" laukaus ohjatui muurin kautta maalin oikeaan kulmaan ja näin B-junnu pääsi tuulettamaan uran ensimmäistä SM-sarjamaalia. Tämän jälkeen myös Ilves heräsi mukaan otteluun ja ottikin näennäisen hallinnan jakson viimeisen vartin ajaksi. NoPS kuitenkin puolusti sinnikkäästi, eikä Eemeli Päiviön vartioiman maalin läheisyydessä nähty muuta vaarallista, kuin yksi jonkin verran takatolpan ohi sujahtanut vapaapotku. Näin tauolle lähdettiin kotijoukkueen johtaessa kahden maalin marginaalilla.

Toisen 45-minuuttisen käsikirjoitus oli melko selkeä. Ilves piti palloa isomman osan ajasta, NoPS puolusti linjat tiiviinä ja kyttäsi tilaisuuksia vastahyökkäyksiin. 53.minuutilla yksi sellainen tuottikin sitten kaunista tulosta. Kälvi pyöräytti näppärästi vasemmalla reunalla itsensä irti vartijaltaan ja jakoi keskeen Juhani Järviselle. Viime kaudella Ilveksen mestariryhmässä pelannut "Juhis" eteni hetken matkaa ja lähetti sitten Rasmus Seljavaaran puolittaiseen läpiajoon. "Rasse" ei päässyt suoraan vauhdista laukomaan, mutta päätti sitten ottaa vihreäpaidalta tyylipuhtaat puikot ja sijoitti sitten hallitusti etunurkkaan 3-0-johtolukemat. Seuraavina hetkinä näytti vahvasti siltä, että Ilveksen eväät on syöty, sillä se tyytyi liikuttamaan palloa hitaasti muodon ulkopuolella, eikä pystynyt luomaan pidemmissä hyökkäyksissä juuri minkään laista uhkaa nokialaisten maalille. Pieniä vaaran merkkejä alkoi olla kuitenkin ilmassa, sillä NoPS ei riistojensa jälkeen tyytynyt pitämään palloa itsellään, vaan alkoi menetellä sitä kriittisillä paikoilla. Vieraat saivatkin parhaat mahdollisuutensa juuri tälläisten riistojen jälkeen, jonka jälkeen vihreäpaidat etenivät nopeasti ja pääsivät muutamaan kertaan uhkailemaan ihan tosissaan, mutta vielä kotijoukkueen puolustuslinja kesti. Myös keltamusta pääsi yrittämään pariin otteeseen pelin lopullista tappamista, mutta tämä jäi tekemättä ja lopulta Menkalan iltapäivässä saatiin kunnon trilleri aikaiseksi. 85.minuutilla Samuel Syrjänen pääsi tuikkaamaan kavennuksen ja kun toisella lisäaikaminuutilla Aatos Riikonen käytti NoPS-alakerran kommunikaatio-virheen hyödykseen, olikin johtoasema hetkessä kutistunut enää maalin mittaiseksi. Vieraat saivat luotua vielä pari potentiaalista mahdollisuutta tasoituksenkin tekemiseen, mutta kotijoukkueen onneksi niistä selvittiin säikähdyksellä ja lopulta kaikki jaosssa olleet sarjapisteet jäivät Nokialle.

Kova voitto kauden toistaiseksi tasapainosimmalla esityksellä! Asema sarjan kärkipäässä on viiden pelatun matsin jälkeen vakaa ja mikä parasta, pelissä on vielä paljon parannettavaa. Kuten odottaa sopi, oli tänään kauden ensimmäinen mittelö, jossa jouduttiin puolustamaan pitkiäkin aikoja ja sitä tehtiin kyllä pääosin erittäin hyvin. Ilveksellä ei maalien lisäksi ollut ainoatakaan huippupaikkaa koko pelissä. Tukistuksen joukkue kuitenkin ansaitsee siitä, että voiton kanssa alettiin turhaan leikkimään edellä mainittujen turhien pallonmenetysten muodossa. Tänään selvittiin kuitenkin lopulta säikähdyksellä ja ensi kerralla samassa tilanteessa ollaan varmasti viisaampia.

Tiukka viikko onnellisesti takana ja kuusi pistettä lisää plakkarissa. Nyt vedetään syvään henkeä, paikataan haavat ja viikon päästä sunnuntaina jatketaan nöyrää tekemistä. Silloin matkataan nimittäin Hämeenlinnaan, jossa päästään haastamaan kolmen pelin tappiottomassa putkessa kulkeva HJS.