Maalirikas iltapäivä tuotti vieraspisteen

24.2. EsPa-NoPS 3-3 (2-1)

Lauantaina oli keltamustalla A-juniorijoukkueella ohjelmassa kauden ensimmäinen vierasmatsi. Bussin kyydissä matkattiin Espooseen, jossa odotti Matinkylän tekonurmella kotipeliään isännöinyt EsPa. Kotijoukkueen startti karsintaan oli ollut hankala, sillä nousija oli ennen lauantain matsia joutunut taipumaan tappioon kaikissa kolmessa ottelussaan. Myös vieraiden kausi oli lähtenyt liikkeelle hieman yskähdellen, mutta tuloksena oli kuitenkin ollut kaksi niukkaa voittoa.

Sarjatilanne ei paljon ottelun alussa painanut. Kotijoukkue tuli matsiin kuin pyörremyrsky ja pääsi juhlimaan avausosumaa jo neljännellä peliminuutilla. Mustassa vierasasussa pelannut NoPS hävisi ensin kaksinkamppailun keskialueella ja laski sitten pystysyötön läpi viimeisestä linjastaan. Oku Nieminen pääsi läpiajoon, kiersi NoPS-vahti Eemeli Päiviön ja sijoitti varmasti avausosuman. Jääkylmää suihkua tuli siis muualtakin kuin taivaalta heti kättelyssä. Takaiskun jälkeen vieraatkin pääsivät paremmin pelin syövereihin mukaan, mutta lisää tuskaa oli tarjolla vartin kohdalla. Mustapaidan palautus maalivahdille jäi auttamattoman lyhyeksi ja Edgar Blumberg pääsi kuin ilmaiseksi tuplaamaan kotijoukkueen johdon. Nokialaisten iltapäivän kannalta äärimmäisen tärkeä apu tuli kuitenkin heti pari minuuttia myöhemmin. Jonne Rosenbergin nostama kulmapotku lipesi EsPa-vahdin hanskoista pelattavaksi ja Max Siljander pääsi tuikkaamaan kavennuksen. Avustava erotuomari näki pallon ylittäneen niukasti mutta keltamustin lasein katsottuna riittävästi. Siihen avausjakson maalikarkelot sitten päättyivätkin. Jakson viimeinen puolituntinen oli lievää vierasjoukkueen hallintaa, mutta aivan huipputontit loistivat hyvistä yritelmistä huolimatta poissaolollaan. Paremmat paikat saikin kotijoukkue, joka pääsi muutamaan kertaan kontraamaan nopeasti NoPS-harhojen jälkeen, mutta Päiviö piti muutamalla erinomaisella torjunnallaan vieraat vielä pelissä mukana. Tauolle lämmittelemään lukemissa 2-1.

Avausjakso oli ollut todella rikkonainen ja etenkin kotijoukkue joutui rikkomaan lähes alvariinsa avaten vierailleen lukuisia erikoistilanne-saumoja. Sama meno jatkui myös toisen puolikkaan alussa ja 59.minuutilla NoPS kuittasi yhden rikkeen upealla tavalla. Tilanteen pohjusti Samuel Kälvin päättäväinen ajo, joka päättyi keltapaidan tyylipuhtaaseen kamppiin n. 20 metrin etäisyydellä EsPa-maalista. Siljander laukoi vasurillaan viuhuvan laukauksen aivan takanurkkaan ja näin NoPS oli noussut synkän alun jälkeen tosissaan pistetaisteluun mukaan. Tasoituksesta vieraat saivat entisestään uskoa omaan tekemiseensä ja seuraavat hetket peliä käytiinkin pääasiassa kohti kotijoukkueen maalia. Hallinta huipentui 75.minuutilla hyvään yläprässiin, jonka seurauksena pallo ajautui kuudentoista kaaren takana Siljanderille. "Make" ei kauaa miettinyt, vaan laukoi pallon voimalla samaan vasempaan nurkkaan, kuin tasoituksen varttia aikaisemmin. Hattutemppuun oikeuttanut maali nosti Siljanderin lohkon maalipörssissä jaetulle kakkossijalle. Kotijoukkue ei kuitenkaan suostunut luovuttamaan ja kun vieraat samalla ehkä hieman passivoituivat, alkoi tasoitus haista ilmassa. Ja sellainen nähtiinkin jo 81.minuutilla, kun, jälleen kerran, keskialueen karkean menetyksen jälkeen Blumberg pääsi nokikkain Päiviön kanssa. NoPS-vahti sai käsivarrellaan kosketuksen pelivälineeseen, mutta se ei riittänyt, vaan pallo painui yläriman kautta verkkoon ja jälleen oltiin lähtöruudussa. Viimeisen reilun kympin aikana molemmat saivat jonkinlaiset aihiot koko potin ryöstämiseen, mutta mitään henkeä salpaavaa ei enää nähty, vaan matsi päätettiin voimasuhteita varsin hyvin kuvaavaan pistejakoon.

Tilauksessa oli tänään kauden toistaiseksi ehjin 90-minuuttinen ja sellainen saatinkiin. Ironista siinä mielessä, että se tuotti kolme maalia omiin ja kauden ensimmäisen pistemenetyksen. Tuloksen takana on kuitenkin paljon hyvää ja kaivattu paluu perusasioihin onnistui tänään vähintäänkin kohtuullisesti. Aiempia otteluita leimannut rauhattomuus oli nyt pois ja tekeminen huomattavasti määrätietoisempaa. Kriittisiä virheitä toki sattuu edelleen aivan liikaa ja niiden poiskitkemiseen sekä kenttätasapainon säilyttämiseen on jatkossa keskitettävä entistä enemmän huomiota.

Kauaa ei ehditä Espoon keikasta palautua, sillä edessä on peräti kahden kotipelin viikko. Ennen sunnuntain odotettua Pirkanmaan derbyä isännöidään tulevana keskiviikkona rästipelissä Espoon Tikkaa. Matsi starttaa Menkalan iltavaloissa klo 19.00.