Perustaminen
Seura perustettiin vuonna 1968 kokoamaan yhteen eri seurojen harrastajia. Ajatus palloilun erikoisseuran perustamisesta Nokialle oli ollut muutamien nuorten miesten mielessä jo pitkään. Alunperin lajeina olivat jääkiekko ja jalkapallo.

Jääkiekko
Jääkiekossa uusi seura peri Raholan Pyrkivältä sarjapaikan Suomen sarjassa. Pyrkivästä tuli viisitoista pelaajaa samoin kuin Nokian Urheilijoista. Olipa muutama tulokas myös muista seuroista. Seuran ensimmäinen virallinen peli oli Suomensarjan avausottelu Porissa Musan Salamaa vastaan. Ottelu päättyi 3-3. Nopsin historiallisen ensimmäisen maalin teki Reino Ojala. Ensimmäisessä kotiottelussaan NoPS voitti Kokkolan Hermeksen maalein 11-4. Alku jääkiekon edustustasolla olikin lupaava, mutta pian kylmät taloudelliset tosiseikat tulivat vastaan ja hyvän alun jälkeen edustuskiekkoilu hiipui. Sen sijaan jääkiekon junioritoiminta oli 70-luvulla vielä jonkin aikaa vilkasta. Pelasivatpa seuran A-juniorit jopa mestaruussarjassa. Jääkiekkotoiminta loppui kokonaan kahdeksankymmentäluvun alussa. Tällä hetkellä seurassa ei ole jääkiekkotoimintaa

Jalkapallo
Jalkapallossa uusi seura peri Nokian Urheilijoiden piirin sarjan III-luokan paikan. Nokian Urheilijoiden koko jalkapallojaosto siirtyi uuteen seuraan, samoin kuin kymmenkunta pelaajaa Nokian Pyrystä. Myös jalkapallotoiminta lähti alussa hyvin liikkeelle. 1975 seura pelasi ensimmäisen kerran 3. divisioonassa. Välillä on käyty 5. divisioonassakin. 1990-luvulla miesten edustusjoukkue pelasi 4. divisioonassa, mutta kauden 2001 päätteeksi joukkue nousi kolmoseen. Junioritoiminnan laajuus on ollut vaihtelevaa. Esim. vuonna 1980 NoPSin jalkapallotoimintaan osallistui n. 100 junioria neljässä eri joukkueessa. 1980 luvun lopulla jalkapallon junioritoiminta loppui hetkeksi kokonaan. Tätä nykyä jalkapallojunioreita on yli 500 parissa kymmenessä joukkueessa. Jalkapallo on ollut ohjelmassa koko seuran historian ajan.

Koripallo
Vuonna 1976 toiminta laajeni, kun Nokian NMKY:n koripallotoiminta liitettiin Nokian Palloseuraan. Koripallo toikin tuntuvan piristysruiskeen hyvän alun jälkeen hieman hiipuneeseen toimintaan. Seuran paras kilpailullinen menestys on saavutettu koripallossa.

NoPSin kasvateista parhaiten on menestynyt Mika Kankaanpää, joka pitkän mestaruussarjauran lisäksi ylsi aina miesten maajoukkueeseen asti. Koripallossa ehkä parasta aikaa oli 80-luvun puoliväli, mutta juniorijoukkueiden menestys oli kohtalaisen hyvää myöhemminkin. 1.5.1993 koripallotoiminta siirrettiin Korinokian alaisuuteen. Näin NoPSista muodostui jalkapallon erikoisseura, jollaisena se toimi vuoden 1998 syksyyn asti jolloin alkoi salibandyn kilpailutoiminta.

Salibandy

Toiminta aloitettiin syksyllä 1998. Tuolloin joukkueita osallistui Salibandyliiton sarjoihin heti ensimmäisellä kaudella peräti kahdeksan. Vuotta myöhemmin joukkueita sarjoissa oli jo 16. Kaudella 2000-2001 seura oli lisenssipelaajien lukumäärällä mitattuna jo Suomen seitsemänneksi suurin salibandyseura. Harrastajia oli yli kolmesataa.

Tällä hetkellä toimintaryhmiä on yhteensä kaksitoista; miesten ja naisten joukkueet sekä kuusi juniorijoukkuetta. Kilpatoiminnan lisäksi seurassa on naisten harrastejoukkue sekä lasten ja perheiden kerhotoimintaa kaikkiaan neljässä ryhmässä. Lokakuussa 2023  koettiin historiallinen hetki, kun NoPSin tyttöjuniorit pelasivat ensimmäisen pelinsä. Edellinen tyttöjunioripeli oli pelattu yli 20 vuotta aikaisemmin.

Muita lajeja
Matkan varrella seuralla on ollut toimintaa myös pöytätenniksessä ja squashissa.

Nokian Palloseuran puheenjohtajat

1968Raimo Vuokko