Tikka kaatui iltavaloissa

28.2. NoPS-Tikka 4-0 (1-0)
Kolmen kierroksen jälkeen sarjataulukon sijalta kolme löytynyt NoPS aloitti kahden kotipelin viikkonsa keskiviikko-iltana, kun Menkalaan saatiin vieraaksi sarjassa kahdeksantena majaillut Espoon Tikka. Kovan onnen ottelu saatiin vihdoin viimein pelattua iltavaloissa. Alunperin toisen kierroksen matsi piti pelattaman espoolaisten kotikentällä, mutta Espoosta ei löytynyt kenttää järkevään aikaan SM-tason mittelylle. Peli päätettiin siirtää Menkalaan, mutta sitten herra Pakkanen astui mukaan kuvioon ja perui pelin puolentoista viikon takaa. Keskiviikkona siis lopulta päästiin tositoimiin, mutta aivan kommelluksitta ei pelipäivästäkään selvitty. Iltapäivällä Tikka nimittäin ilmoitti, että eivät ehdikään paikalle sovittuun aikaan ja näin ollen aikataulua rukattiin kaikkien osapuolten suosiollisella avustuksella vielä puoli tuntia eteenpäin.

Kun peli lopulta käynnistyi tuli kotijoukkue telineistä vahvasti. Heti ensimmäisestä hyökkäyksestä se kehitteli laadukkaan tekopaikan, mutta Tikka-vahdin onnistui pysäyttää Rasmus Seljavaaran hyvä yritys. Hiihtoloma-viikosta ja päällekkäisistä tapahtumista huolimatta Menkalan reunamille oli jälleen löytänyt mukavasti porukkaa ja kotiyleisö saikin ilon aihetta, kun peliä oli käyty 11 minuuttia. Alkukaudesta hirmuvireessä ollut Max Siljander sai pallon laidalleen, kiihdytti täyteen vauhtiin, eikä jättänyt oranssipaidoille muuta vaihtoehtoa, kuin pysäyttää keltapaidan meno laittoimin keinoin rangaistusalueelle. Pallo pilkulle, jolta "Make" niittasi pallon jo viidennen kerran vastustajan reppuun SM-karsinnassa. Muutoin avausjakso oli kovinkin sekavaa pelailua. Keltamusta alkukautta leimannut hermoilu otti jälleen vallan ja peli meni kovin levottomaksi. Selvähköstä pallonhallinnasta huolimatta vaarallisemman oloiset tilanteen nähtiin kohti omaa maalia karkeiden harhojen seurauksena. Tänään NoPS-maalilla ensimmäisen virallisen pelinsä pelannut Saku Lehtonen ei kovin montaa kertaa joutunut hommiin, mutta kertaalleen "Sakke" sai venyttää parhaimpaansa pitääkseen kotijoukkueen edellä. Vieraat sen sijaan joutuivat vaihtamaan kenttäpelaajan maaliin jo puolen tunnin pelin jälkeen, mutta kuvaavaa kotijoukkueen saamattomuudelle on se, että tämä ei joutunut hommiin kuin vasta juuri ennen taukoa pysäyttäessään Samuel Kälvin puolittaisen läpiajon. Näin ollen tauolle lähdettiin kotijoukkueen maalin johtoasemassa.

Toinen jakso jatkoi ensimmäisen käsikirjoitusta. Pallo viihtyi enimmäkseen kotipelureiden hallussa, mutta edelleen helppojen virheiden määrä vain jatkoi kasvamistaan. Tikka teki kyllä kovasti hommia ja osittain ongelmat joutuivat myös vieraiden ahnaasta puolustamisesta, mutta se on vain osaselitys ongelmille. Jonkin lainen takalukko pallollisessa pelaamisessa on tällä hetkellä päällä ja sen ratkaisemiseen johtavasta vinkistä on palkkio tarjolla. Pientä helpotusta tuskaan saatiin kuitenkin 54.minuutilla, kun Topias Karjalainen toimitti hyvän taustanousunsa jälkeen keskityksen maalille, pallo jäi elämään ja lopulta "Rasse" Seljavaara niittasi pallon verkkoon. Vieraatkin osaltaan helpottivat isäntiensä urakkaa, kun Tikka joutui 65.minuutilla vajaamiehiseksi Muhamed Khaledin toisen varoituksen johdosta. Vielä miesylivoimallakin NoPS antoi Tikalle muutaman tilaisuuden tulla peliin mukaan ja muutamaan otteeseen jouduttiin puolustamaan sääntöjen rajamailla, jotta vieraspelurit saatiin pidettyä pois tekopaikoilta. Pikku hiljaa vieraiden jalka alkoi kuitenkin painaa ja kun kotijoukkue vihdoin ja viimein alkoi liikuttaa palloa ympäri kenttää fiksusti, sai kotiyleisö seurata viimeisen vartin jo melko rauhallisissa tunnelmissa. Lopullinen niitti espoolaisten taistelulle lyötiin 82.minuutilla, kun Santeri Konttinen teki vahvan nousun laitapakin tontiltaan, käytti palloa Jonne Rosenbergillä ja saatuaan sen takaisin ujutti 3-0-maalin aivan tolpan juuresta sisään. Vielä tämän jälkeenkin Lehtonen joutui kuitenkin kertaalleen venymään maalillaan parhaimpaansa pitääkseen nollansa voimassa. Se onnistui ja vaikea ilta sai iloisen päätöksen, kun muutamaa minuuttia aiemmin NoPS-debyyttinsä päässyt Verneri Laine laukoi tänään niin ikään debyyttinsä tehneen 08-peluri Alireza Alizadehin toimituksen jäljiltä peliin jääneen irtopallon näyttävästi kuudentoista takaa puolivolleysta sisään sinetöiden samalla loppulukemat 4-0.

Heti sarjaohjelman julkistamisen jälkeen oli selvää, että helmikuu on nokialaisittain erittäin tärkeä. Vastaan tulivat peräjälkeen kaikki neljä nousijaa ja Tikka-pelin muutoksen jälkeen näistä vieläpä kolme kotikentällä. Nyt helmikuun päättyessä onkin ilo todeta, että pisteitä on plakkarissa kahta vaille täydet ja asema lohkon kärkikamppailussa erittäin hyvä. Ja heti perään pitää muistaa, että jatkossa pelin on parannuttava roimasti, jos asemat aiotaan säilyttää pitkin kevättä. Usko on vahva, että näin tulee myös käymään.

Montaa päivää ei Tikka-voittoa ehditä makustelemaan, sillä sunnuntaina jo jatkuu. Silloin onkin vuorossa yksi karsinnan ehdottomista kohokohdista, kun kauden ensimmäiseen Pirkanmaan derbyyn saapuu vieraaksi hallitseva Suomen Mestari Tampereen Ilves.