Ei maaleja Menkalan iltapäivässä

7.4. NoPS-GrIFK 0-0

P20 SM-karsinta jatkui parin viikon tauon jälkeen, kun ohjelmassa ensimmäisen sarjakierroksen viimeinen kamppailu. NoPS kohtasi karsinnan yhdeksännessä ottelussaan kotikentällään Grankulla IFK:n. Ennen iltapäivän mittelöä kotijoukkue löytyi sarjataulukon sijalya viisi, kun taas kauniaislaiset sijalta kahdeksan.

Avausjakson kohokohdista ei pitkää romaania kirjoiteta saati videokoostetta saada aikaiseksi. "Grani" oli valinnut lähestymistavakseen passiivisen puolustamisen ja vastaiskuihin satsaamisen. Niinpä keltamusta oli suurimman osan ajasta pallollinen joukkue, mutta teki sitä melko saamattomasti. Pallo liikkui hitaasti muodon ulkopuolella, eikä vierailla ollut suurtakaan ongelmaa pitää pakettiaan kasassa. Toimitukset maalille loistivat poissaolollaan ja ne harvat kerrat kun viimeiselle kolmannekselle päästiin kontrolloidusti, kuivuivat kasaan joko huonoon syöttöön tai löysään ratkaisuun. Vaarallisemman oloiset hyökkäykset loikin GrIFK, joka pääsi muutamaan otteeseen kontraamaan riistojen jälkeen terävästi, mutta nämä tilanteet NoPS-puolustus viimeisenä lukkoonaan tänään maalissa pelannut Saku Lehtonen hoiteli ilman suurempia ongelmia. Näinpä sadetta lähdettiin hetkeksi pitelemään koppiin maalittomassa tasatilanteessa.

NoPS tuli toiselle jaksolle terävästi ja loikin heti jakson alkuun ottelun parhaan maalipaikkansa. Rasmus Seljavaara ja Santtu Vasala petasivat Jonne Rosenbergille tontin, mutta valitettavasti tämän laukaus suuntautui aivan päin vierasvahtia. Seuraavat parikymmentiä minuuttia mentiin avausjakson käsikirjoitusta mukaellen: NoPS piti palloa luomatta sen kummempaa uhkaa vieraiden alakerralle ja Grani hyökkäili aina silloin tällöin vaarallisesti vastaan. Juoni muuttui kuitenkin 67.minuutilla täysin. Karkea harhasyöttö keskialueella johti tilanteeseen, jossa Eevertti Koskinen joutui vierashyökkääjän läpiajon estääkseen repimään tämän takaapäin nurin, eikä ottelun erotuomarilla ollut muuta mahdollisuutta, kuin lähettää "Vellu" ennenaikaiseen suihkuun. Tämän jälkeen osat vaihtuivat totaalisesti: nyt vihreäpaitainen vierailija alkoi tosissaan jahtaamaan ratkaisumaalia, kun taas keltamusta joutui vetäytymään syvälle kuoreensa ja ottamaan alivoimaisena vastaan. Grani pääsi kerta toisensa jälkeen vyöryttämään hyökkäyksiä kohti Lehtosen maalia, mutta niin hyvin kotijoukkueen alakerta hommansa hoisi, että aivan tuhannen taalan paikoille ei vierailla ollut asiaa. Viimeisen kymmenen minuutin ajaksi puntit tasoittuivat, sillä vaihtotapahtumansa käyttänyt GrIFK ei voinut enää ottaa loukkaantuneen pelaajan tilalle korvaajaa ja näin loppu pelattiin yhdeksällä kenttäpelaajalla molempien osapuolien toimesta. Maaleja ei Menkalan iltapäivässä lopulta nähty ainuttakaan, joten pisteet menivät hyvinkin kenttätapahtumia mukaellen jakoon.

Päivän teema oli perusteellinen kasvojenpesu Vaasan mahalaskun jälkeen. Tuloksellisesti ja osittain myös pelillisesti siinä onnistuttiin. Ensimmäisen tunnin aikana olisi toki paljon enemmänkin ollut tehtävissä, mutta jälleen kerran selvä pallonhallinta vei sormen syvälle suuhun. Ja toisaalta lopun taistelustaan joukkue ansaitsee täyden tunnustuksen ja tällä pelinkululla pisteeseen onkin pakko olla tyytyväinen.

Sarja on nyt siis puolessa välissä ja pisteitä plakkarissa kaksi enemmän kuin vuosi sitten tässä vaiheessa. Ottaen huomioon muutokset viime kauden ryhmään verrattuna ja ikävät runkopelaajien loukkaantumiset, on tilanne jopa yllättävänkin hyvä. Paikka SM-sarjaan on täysin otettavissa, mutta samaan hengenvetoon on sanottava, että pelin on jatkossa jälleen parannuttava, mikäli viiden sakissa mielitään säilyä.

Seuraavaksi onkin edessä vieraskiertue, sillä seuraavat kolme lauantaita matkataan bussin kyydissä ympäri etelä- ja länsi-Suomea. Toinen sarjakierros starttaa ensi viikon lauantaina Maskussa paikallisen Palloseuran vieraana.