NoPS taisteli, mutta taipui

17.3. NoPS-Pori Akatemia

Kaupungin kenttämiehet ansaitsevat suuren kiitoksen, koska Menkalan parkkipaikka, katsomot ja ennen kaikkea tekonurmi oli loihdittu erinomaiseen kuntoon yöllisten lumisateiden jäljiltä. Niinpä A-junnujen SM-karsinnan A-lohkon kärkikamppailu NoPS:n ja Pori Akatemian välillä päästiin mittelemään arvoisissaan olosuhteissa. Vieraat lähtivät seitsemännen kierroksen otteluun piikkipaikalta, sillä kuusi ensimmäistä ottelua olivat tuottaneet viisi voittoa ja yhden tappion. Sarjakolmonen NoPS ei ollut jäänyt paljon huonommaksi, sillä pinnoja oli kertynyt vain kolme porilaisia vähemmän.

Molemmat joukkueet tulivat peliin hyvällä sykkeellä ja ensimmäinen puolituntinen olikin armotonta taistelua ajasta ja tilasta. Mitään huiketa temppuja ei ehkä nähty, mutta taistelua ja tunnetta sitäkin enemmän. Kotijoukkueen prässi toimi ottelun alussa erittäin hyvin pakottaen vieraat harhasyöttöihin ja nopeista vastaiskuista NoPS avausjakson parhaat saumansa loikin. Lähimmäksi maalintekoa pääsi Topias Karjalainen, joka ensin laukoi pienestä kulmasta sivuverkkoon ja hetkeä myöhemmin hyvän rakentelun jälkeen kuudentoista takaa lähtenyt takanurkka-sijoitus blokattiin vieraiden toimesta sivurajaheitoksi. Jakson vanhetessa alkoi kuitenkin näkyä enteitä siitä, mitä tuleman piti. Keltamustan pallonhallinta-hetket lyhenivät lyhenemistään ja punapaitainen vierasjoukkue pääsi vyöryttämään hyökkäyksiään yhä useammin kohti Eemeli Päiviön vartioimaa NoPS-maalia. Kertaalleen porilaiset onnistuivat toimittamaan pallon maaliin, mutta avustavan erotuomarin paitsioliputus päästi kotipojat vielä pälkähästä. Hetkeä myöhemmin vieraspeluri pelattiin läpi, mutta viimeistely-yritys sujahti ohi takatolpan ja näin NoPS pelastui tauolle maalittomassa tasatilanteessa.

Toinen 45-minuuttinen olikin kotijoukkueelta sitten silkkaa selviytymistä. Pallolliset vaiheet jäivät entistäkin lyhyemmiksi ja satakuntalaiset saivat pelistä lähes suvereenin hallinnan. Tunnin kohdalla vastarinta murtui ensimmäisen kerran, mutta vieraspeluri revittiin alueella sääntöjenvastaisesti nurin. Pallo pilkulle, mutta Päiviön loistava torjunta piti kotijoukkueen vielä pistetaistossa mukana. Paine jatkoi kuitenkin kasvamistaan ja 76.minuutilla vääjäämätön sitten lopulta tapahtui. Pieni nukahdus keskialueen puolustamisessa, erinomainen murtosyöttö ja Valtteri Männistö karkasi maalintekoon sijoittaen pallon pienehköstä kulmasta varmasti takanurkkaan. Tämän jälkeen voittajasta ei ollut epäselvyyttä, sillä kotijoukkueelta ei enää löytynyt rahkeita loppukiriin. Jotain piti kuitenkin yrittää, mutta peribrittiläinen topparin ylösvetokaan ei tänään auttanut, sillä 83.minuutilla Abdulqoyum Akinpelu kiiti epäonnistuneesta purkupallosta ja laukoi kuudentoista rajamailta NoPS-pelurin jalan kautta loppulukemat 0-2.

Parempi joukkue voitti tänään. Pori Akatemia näytti jälleen vahvuutensa toisella puoliajalla, kuten se on viime peleissään tehnyt. Kolmessa viimeisimmässä ottelussaan se on nyt kuitannut toiset puoliajat lukemin 9-0, eikä lohkon parhaasta joukkueesta ole tällä hetkellä epäselvyyttä. Siihen ja myös lähtökohtiin nähden keltamusta jengi ansaitsee kuitenkin täyden tunnustuksen iltapäivän taistelustaan. Paljon meni jälleen erinäisistä syistä uusiksi viime viikonlopun kamppailuun nähden, mutta hyvin joukkue taisteli hamaan loppuun asti. Lopulta vain kävi niin, että ensin happoa kertyi jalkoihin ja sieltä se nousi korvien väliin nähdyin seurauksin. Se on täysin inhimillistä ja kuten sanottu, niin ketään ei käy tänään tappiosta syyttäminen. Moni peluri ottaa tällä hetkellä ensiaskeliaan tällä sarjatasolla ja on selvää, että tahtiin tottuminen ottaa oman aikansa. Äärimmäisen hienoa on kuitenkin nähdä, että uusia vastuunkantajia rosterista löytyy. Ja kun samaan aikaan saadaan seurata, kuinka useampikin viime kauden runkopelaaja taistelee tosissaan pelipaikasta miesten Kakkosessa, niin isossa kuvassa kaikki on erittäin hyvin.

Yksi kamppailu olisi vielä edessä ennen hyvin ansaittua pääsiäistaukoa. Kärkipään kamppailut jatkuvat ensi lauantaina Vaasassa, jonne matkataan VPS:n vieraaksi.